Monday, October 11, 2010

Produk "Exam Oriented " Acuan Kita.

Sejak kebelakangan ini orang mula bercakap tentang sistem persekolahan yang lebih menjurus kepada penekanan terhadap peperiksaan.Perkara ini telah disuarakan lebih sepuluh tahun yang lalu oleh para cendiakawan kita.Lebih sepuluh tahun yang lalu, saya terbaca suatu rencana oleh seorang Prof. sejarah dari Universiti Malaya. Dalam tulisanya beliau melahirkan kebimbangan terhadap sistem yang terlalu berorientasikan peperiksaan.Beliau menggariskan beberapa saranan agar sistem persekolahan kita dirombak supaya generasi akan datang tidak menjadi robot yang bijak hanya dalam bidang akademik semata-mata tetapi gagal dalam kehidupan sebenar. Maksudnya isu ini bukannya sesuatu yang baru.

Kita boleh bayangkan bagaimana anak-anak kecil yang baru dua tiga tahun di sekolah rendah pun sudah merasa beban untuk lulus dengan cemerlang.Kanak-kanak ini sepatutnya dipupuk untuk menjalani hidup bersosial dengan rakan2 bukannya bersaing untuk lulus dengan cemerlang.Ibu bapa pulak sebok menghantar anak mereka ke kelas2 tuisyen supaya anak2 berjaya dengan cemerlang dalam ujian yang pastinya menjadi kebanggaan mereka.Kanak2 semuda itu sudah dihidupkan dalam tekanan.

Kanak2 yang "slow learner" menjadi mangsa. Hilang minat kepada pelajaran dan pilihan yang ada ialah menjadi kaki ponteng dan pelawat tetap siber cafe.Itulah hakikat yang ada hari ini.

Kita boleh lihat kesan jangka panjang sistem ini yang sememangnya berjaya melahirkan para cerdikpandai yang memegang bermeter2 panjangnya kelulusan akademik namun hakikat hidup mereka amat terhimpit dengan pelbagai masalah.Di dada-dada akhbar kita sering didedahkan dengan berita saman-menyaman antara seorang anak yang berkelusan tinggi dengan bapanya,rumah tangga yang kacau bilau antara pasangan yang berkelulusan tinggi, membuang ibu bapa ke rumah orang tua2 oleh anak2 yang berpendidikan tinggi, perbuatan2 jenayah oleh mereka yang berpendidikan tinggi dan entah berapa banyak lagi yang kita tidak didedahkan. Mungkin kita beranggapan perkara sebegini hanyalah "the isolated cases" atau kes2 terpencil namun implikasinya terhadap generasi akan datang amat mengerikan.Kita tertanya2 sejauh manakah berjayanya pendidikan kita melahirkan insan kamil yang seimbang dari segi rohani dan jasmani seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN).FPN seakan2 menerima nasib yang agak serupa dengan Rukun Negara yang gah suatu ketika dahulu.

Sistem persekolahan kita perlu kembali kepada basic jika kita benar2 mahu mengubah keadaan.Mereka yang lama berkecimpung dalam dunia pendidikan boleh merasakan bahawa kini dunia pendidikan kita terlalu banyak "politiking"yang sedikit sebanyak telah mencalarkan sistem.

No comments:

Post a Comment